Donosimo vam 10 zanimljivih stvari o automobilu koji je obeležio osamdesete godine prošlog veka. Ovo je priča o legendarnom „jugiću“ koga je imala skoro svaka kuća.
1. Možda deluje logično da je „jugo“ dobio ime po Jugoslaviji, ali je zapravo nazvan po istoimenom vetru. Slična je bila i „Folksvagenova“ praksa u sedamdesetim godinama s modelima kao što su „jetta“ i „pasat“.
[adsenseyu1]
Pre „Yuga“ naziv mu je bio „Jugo“, a ipsilon je ušao u igru kako bi ime bilo razumljivije kupcima na stranim tržištima.
2. Jugo su dizajnirali Fijatovi i Zastavini inženjeri 1978. godine u Fijatovom dizajnerskom centru u Torinu. Pravljen je najviše po uzoru na „fijat 127“, koji je 1972. proglašen autom godine u Evropi. Međutim, „jugo“ je imao nešto kraći međuosovinski razmak i potpuno novi spoljni dizajn.
3. Serijska proizvodnja počela je u petak 28. novembra 1980. godine. Datum je odabran kako bi prvi primerak bio gotov već sutradan, 29. novembra, na tadašnji Dan republike.
[adsenseyu4]
4. Jedan od glavih „krivaca“ za operaciju dovođenja „juga“ na američko tržište je biznismen Malkolm Briklin, koji je između ostalog u SAD doveo i „subaru“, a ostaće upamćen i po popularnom sporstkom automobilu „bricklin SV-1“.
5. Da bi se „jugo“ pojavio na putevima u SAD bilo je potrebno izvršiti oko 500 prepravki u odnosu na originalnu verziju ovog automobila.
6. Pojedini američki političari protivili su se uvozu auta iz komunističke Jugoslavije tvrdeći da se zbog niske cene radi o dampingu. Mogle su se čuti i optužbe da u „Zastavi“ ljudi rade kao robovi, što je predsednik „Jugo Amerike“ Bil Prior odbacio duhovitom igrom reči: „Ne koriste robovsku (slave labor), već slovensku radnu snagu (Slav labor)
7. „Jugo“ je SAD-u brzo postao poprilično omražen auto, ali čini se da ga je barem jedan Amerikanac voleo. Bilo je to američki ambasador u tadašnjoj Jugoslaviji, kojeg je vozač krajem osamdesetih po Beogradu vozio u žutom „jugu“ s američkim zastavicama na blatobranima.
[adsenseyu1]
8. Na sudarnim testovima u SAD-u „jugo“ nije briljirao, ali zanimljivo je da je u testu sudara pri brzini od 35 milja na sat nadmašio automobile kao što su „subaru GL“ (u kategoriji sigurnosti vozača) i „sab 900“ (u kategoriji sugurnosti putnika)
9. Jedan od Zastavinih menadžera Toma Savić kaže da su dva prototipa „juga“ bila poklonjena Josipu Brozu Titu, ali nije poznato šta je on s njima uradio. Tito je ranije jednu „zastavu 101“ poklonio Leonidu Brežnjevu.
10. Prvi „jugo 55 GV“ za izvoz u SAD proizveden je 9. septembra 1985. godine. Automobil „jugo GV“ našao se među najgorih 50 automobila svih vremena na listi objavljenoj u nedeljniku „Time“.
[adsenseyu4]
O „jugiću“ su ispričani razni vicevi, a mi vas podsećamo na neke od njih:
Šta je sastavni deo svakog uputstva za upotrebu juga? Autobuski red vožnje.
„Mama ti vozi jugo“, rekli biste nekome koga ste želeli da uvredite.
Zašto Yugo ima grejače stakla? Da vam se ne bi smrzle ruke dok ga gurate[adsenseyu5][adsenseyu5]